Drevné uhlie sa tu vyrábalo až do roku 1988. V roku 1991 bola prevádzka zrušená, čiastočne sa zachovala len nakladacia rampa pri ceste (cca 80 m za mostom, obr. 3).
Obr. 3. Nakladacia rampa pri ceste
Lesná úzkorozchodná železnica
V období priemyselnej revolúcie v súvislosti s výstavbou železníc bolo potrebné zefektívniť prepravu tovarov. Keď v roku 1897 bola vybudovaná železničná trať z Trnavy do Smoleníc, vedenie chemickej továrne sa rozhodlo vybudovať úzkokoľajnú železnicu, ktorá by spájala továreň so železničnou stanicou Smolenice. Úzkokoľajku (rozchod 600 mm) vybudovali v rokoch 1898–1903. Viedla až do Dobrej Vody, kde sa začal roku 1898 budovať filiálny závod. Úzkokoľajná železnica spájala továreň so železničnou stanicou a s filiálnym závodom, tiež s dôležitými miestami zásob surovín (drevo, vápno, kameň) a pravdepodobne i oboma pílami (Píla 1869, Škalová 1887). Pred likvidáciou roku 1960–1961 mala spolu 70 km tratí (10 km úsek medzi továrňou a železničnou stanicou bol zrušený pravdepodobne až v roku 1966). Okrem toho (už pred rokom 1897) dopravu dreva do továrne zabezpečovali samospádové konské úzkorozchodné železnice (rozchod 760 mm, obr. 4) v celkovej dĺžke cca 40 km. Tieto trate neboli trvalé, ale sa koľajnice v krátkych dolinových úsekoch prekladali podľa toho, kde bola ťažba dreva.
-
-
Obr. 4. Konská železnica, Klokoč 1949
-
-
Obr. 5. Parná úzkorozchodná lokomotíva
-
-
Obr. 6. Pozostatky násypu a mosta
Úzkokoľajku rozchodu 600 mm (obr. 5), ktorá viedla touto dolinou (Dolná Parina) z chemickej továrne na Poraj, stavali v roku 1917 talianski zajatci. Dokončená bola až v rokoch 1919–1920. V období druhej svetovej vojny bola predlžená na Huty a Kolovrátok. Zo strategických dôvodov mala byť predĺžená až do Sološnice, čo sa neuskutočnilo. Trať sa prestala používať okolo roku 1960. Zemné telesá (násypy, výkopy) železníc sú čiastočne zachované až dodnes, koľajnice (aj takmer všetky podvaly) boli odstránené (obr. 6 – 9).
-
-
Obr. 7. Zvyšky úzkokoľajnej železnice, Panská lúka
-
-
Obr. 8. Kamenný násyp železničky, Vysoká skala
-
-
Obr. 9. V skale vylámaná trať konskej železničky